fredag 31. juli 2020

Sommerferien 2020 Del 1 Stavern og Bø

Mannen hadde jobbet som en helt før ferien, noe som resulterte i at vi kunne reise et par dager før tiden på ferie i år. Ruta var nøye planlagt, ja ned i den minste detalj, men allerede første dagen begynte forandringene. Egentlig skulle vi ligge på haukelifjell, men det var meldt 4 grader og regn, så det var totalt uaktuelt...lite visste vi da at nettopp 4 grader og regn skulle bli det vante på turen vår. Men vi reiste nå avgårde i t-skjorte og shorts, svettet oss avsted oppover sørlandskysten, mens ullundertøyet, ulllua, selbuvottene og boblejakka lå dypt begravd på et hemmelig sted i bagasjen. Det kom jo neppe til å bli brukt..... Første stopp på turen var Stavern. Ferien startet på beste vis, med familie og venner i skjønn forening. Vi fant en koselig campingplass og la oss helt uti havgapet mens solen sang på siste vers. En herlig kveld.

Men i løpet av natten skjedde det noe...det begynte å dryppe...! Å innen neste dag var omme, blåste det stiv kulig, og jeg sto på hue ned i hengeren på jakt etter ullundertøyet, ulllua, selbuvottene og boblejakka.....Selv om været var guffent, var lykken over første feriedag stor. Å når roen hadde senket seg , tok jeg turen ned på stranden og koste meg.

Det ruska godt i teltet den natten.

Etter noen dager med familie og venner, var vi igjen alene i Stavern. Da valgte vi å besøke Norges største bøkskog som ligger i Larvik. Dette er Norges aller første offesielle friluftsområde. Her har det nok vært aktivitet i mange mange år. Her fins mange gravrøyser fra jernalderen. En skikkelig flott skog!

Planen nå var å ta en lengre kjøreetappe til Vestlandet. Men værmeldingen sa, regn, regn, regn og atter regn...så vi lette desperat på værkartet og fant ut at i telemark, ja der skulle de være ,regn, overskya, sol,  og regn ;) Den meldinga var nå iallefall LITT bedre. Så da valgte vi å reise til BØ.
Vi hadde tenkt å fricampe, men værmeldingen første dagen fikk oss til å ombestemme oss. Regne skulle øse ned, heeeele dagen. Vi la oss inn på en campingplass, og fikk opp både telt og tarp før uværet kom. Vi kan nå å kose oss, å mens regnet øste, tente vi parafinlampa og hadde telys mens vi kokkelerte som noen profesjonelle i ly av tarpen :) Dagen etter var ikke været hakke bedre, men vi er ikke typen til å sitte å glo. Så vi fikk på oss regntøyet og reiste avsted for å ta en titt på dampbåten "Henrik Ibsen" og dens vandring gjennom slusene ved vrangfoss.

Kjempe gøy å stå å se hvordan slusene fungerte. Ved vrangfoss plantet de mange forskjellige trær da slusene ble bygd i 1892. Disse trærne er i dag majestetiske. Både graner, bøketrær og podede trær. Et flott syn som er verdt en titt.

Det var en fin opplevelse, tross regnet. Men nå var vi så gjennomblaute at vi bare måtte komme oss i camp igjen. Det sier litt om mengden nedbør når skikkelig regntøy blir blaut igjennom i løpet av 1 time...... Etter ombytte av tøy og en runde med hårføner, ble det plutselig oppholdsvær...vi var jammen med usikre der en periode om YRs forslag om Bøs oppholdsvær skulle slå til. Men nå lettet det, å vi kjørte avsted å fant oss et gammelt bygdetun.(Evju Bygdetun)  Det var ikke mye som skjedde der, men vi tuslet nå rundt å så på noen utstillinger, å Mathilde fant en haug med frosker, så da var dagen hennes reddet ;)

Så endelig meldte de fint vær, og vi skulle få oss en skikkelig fjelltur.  Vi valgte  bryggefjell. Det var passelig langt og ikke så hard tur for Mathilde.

Vi var sååå fornøyde med været! Sola skinte og det var nesten varmt! Vi gledet oss til en nydelig tur! Starten var en lang grusvei, å mens vi gikk på denne kom det plutselig noen rare lyder...Det er torden sier Mathilde...Neida, det er nok bare et fly sier jeg, det er jo sol!! Men ikke lenge etter begynte det virkelig å tordne og i løpet av minutter så haglet det!! Vi kikket litt på hverandre...torden og lyn, på toppen av et fjell?? Men vi valgte å fortsette, YR hadde tross alt lovt SOL! Etterhvert gikk uværet over og sola var nå iallefall tilstede på turen opp. Etter 3 timer var vi endelig på toppen av fjelllet. Vi hørte det tordnet i det fjerne og den ene skyen mørkere en den andre kom veltende over oss. Vi heiv oss rundt og fikk satt opp telte akkurat tidsnok, for nå begynte det virkelig å hølje!! Det var ikke råd å kikke ut av teltet en gang...hvor ble det av sola da YR?

Så satt vi nå der da, i øs pøs regnvær midt oppå fjellet mens tordenen rullet over oss...

Men vi har nå vært ute i storm før vi, så teltet var satt opp trygt i le med stramme barduner! Så det eneste vi kunne gjøre, var rett og slett å KOSE oss ;)  God mat, og varme drikker ble tryllet frem i ytterteltet mens ungen turnet, tegnet og leste bøker i innerteltet. Å da det nesten var sengetid, sluttet det plutselig å tromme på duken, og vi fikk en fantastisk kveld ute. Skal sis at det var 3 varmegrader og mye vind..men pyttsann ;)

Primussjefen

Det stramme fine teltet vårt så ut som ei kjosse i all vinden!

Så tok vi kvelden. Planen var å få med seg soloppgangen, men nå var jeg så i tvil. Det var begynt å regne igjen, vinden ulte og vi frøys!! Ingen drøm å kave seg ut av teltet før klokka 04 på morran da. Men jeg satte nå på klokka, bare sånn i tilfelle.

Å da klokka vibrerte i det stille, glippet jeg med øynene og oppdaget at teltet var ROSA inni! Skal love deg jeg kom meg fort på beina da!! Vandre i ensomhet og stillhet på fjellet klokka 04 00...ja det er terapi <3

For en fantastisk morgen!!! Så var det bare å krype ned i posen igjen og vente på at vår treårige vekkerklokke skulle slå til :)

Vi fikk en superkoselig morgen på fjellet. Vi lå strak ut på fjellet og bare nøyt livet!

Men så, tross Yr sin solskinnsværmelding, så begynte det å dryppe igjen. Vi pakket raskt sammen og nærmest løp ned fra fjellet. Vi kom oss i bilen akkiurat tidsnok, igjen ;) Godt vi har noe flaks!!

Når YR sier det er sol, blå himmel og 15 varmegrader, er det OK å sitte i bilen å spise is når virkeligheten er sprutregn, grå himmel og 8 grader....

Del 2 kommer snart.......