mandag 5. mai 2014

Marnardal, Langemyrheii

Nok en søndag på jakt etter spennende vann og historie i Marnardal!

Denne dagen valgte vi Langemyrheii ved Røynesdal på Bjelland. Hovedmålet var en gruppe med vann som ligger på grensa til Audnedal kommune (Byremo). Det er svært lite navn i dette området, noe jeg regner med kommer av at det ble lite brukt i eldre tider. Mye fjell , myr og lite dyrkbar mark er kanskje grunnen til at dette ser ut til å være et ganske uberørt område. Navnet RØYNESdal kan også indikere at dette ikke var det enkleste stedet og bosette seg på. RØYNE betyr “ Mye motgang”

Under Røynesdal var det en liten husmannsplass som hette Bjenndalen, der vokste det opp ei lita jente på 1800 tallet. Hun som kom fra dette lille stykket i skogen langt og lenger en langt fra alt og alle, ble Norges aller første kvinnelige ordfører!

Vår tur startet ved storåker på Røynesdal, det første vi møter på i skogen er denne her:

Så følger vi skogsveien bratt oppover ås siden, som selvsagt heter Åsan. På toppen kommer vi over første vann, Rupetjønn. Ordet Rupe har ingen betydning på Norsk, jeg tenker det enten kan komme av ordet Rype eller rope , eller muligens et eldre rumenskt ord for å “bryte opp”.

RUPETJØNN

Etter rupetjønn følger vi skogsveien videre å kommer frem til Stemmen. Stemme betyr å demme opp, å er et svært vanlig navn på tjønner og vann i Dalen.

Stemmen

Her tar vi av fra veien og beveger oss ut i den ville naturen. Det er mye bart fjell og ganske åpent her oppe på toppen av heia, så det er fantastisk å vandre.

Etter flere fjelltopper, våte myrer og klaring kom vi frem til Langetjønn.

Herfra krysser vi elgdalen, å tar turen opp på fjellet ved fylkesgrensa. Rart at sånne flotte plasser ikke har navn! 463 moh

Her fra toppen med utsikt utover slimyr i Audnedal kommune.

Utsikt mot Åseral!

Her balanserer vi helt på grensa mot audnedal, å neste vann ligger så langt over i nabokommunen at bare 10 % av vannet ligger i Marnardal.

Øvra Hakketjønn! Muligens navnet kommer av “hakke”, da fjellet i vannet ser ut som om det er “hakka” (delt)  Nedenfor finner man vannet nera hakketjønn, men den ligger i feil kommune Smilefjes som blunker

Mira og Embla fant snø i en kløft Smilefjes som blunker Livet blir ikke mye bedre da!

Så entrer vi et av de vakreste områdene dalen har å by på <3 Synes det er fryktelig rart og trist at disse vannene står oppført som navnløse. Muligens har de navn som er gått i glemmeboken. Vannene i dette området som ligger på Audnedalsiden har alle sammen navn.

Siden alle vannene er merket med høyde, velger jeg å bruke høyden som navn på disse, for dere som skulle være interessert i å sjekke de ut på kartet.

459 moh

460,1 moh

Høyeste punkt på fjellet som ligge midt mellom alle vannene.

461,5 moh

Før vi går videre til det 5 og siste vannet i gruppa, tar vi en liten avstikker inn i Audnedal kommune å tar et overblikk over vannene som ligger der.

Følger du retningen her rett frem vil du komme ned i selandsdalen i Byremo.

Her ser du langetjønn og biletjønn. Tenkte å ikke gå inn på disse navnene siden de ligger i feil kommune, men var nå interessant likevel..Ordet BILE betyr tømmerhoggerøks. Selve vannet har faktisk litt utseende som en øks. Muligens der navnet kommer fra Smilefjes som blunker Fantastisk fint er det iallefall

Mot Åseral

Smilefjes som blunker Men nå må vi komme oss inn i vår egen kommune igjen Smilefjes som blunker

Siste vann i denne gruppa, 448,3 moh.

Vi fulgte bekken fra denne tjønna nedover mot stemmen, det første vannet vi var med. Derfra krysset vi skogbilveien og tok fatt på turen over langemyr. Her ligger det flere vann etter hverandre. Det første vannet er moltetjønn. Vi kikka litt etter molteblomster, å fant noen få, så kanskje har det en gang vært masse molter i myra her.

Moltetjønn

Videre innover følger det på tre små navnløse tjønner, har leita lenge på diverse kart for å se om jeg kunne finne noen navn på disse, å til slutt fant jeg at den midterste tjønna muligens heter mellomste soltjønn. Det kan nok stemme godt, da det i dette området heter solknipen. Så da tar jeg utgangspunkt i at de andre to vannene heter minste og største soltjønn.

Kevin har også døpt tjønnene mens vi var på tur, Nysetjønn, altforlangtågå tjønn og endelig ferdigtjønn Smilefjes som blunker

Minste soltjønn

Mellomste soltjønn

Største soltjønn

Da var alle de planlagte vannene lokalisert og fotografert. Men kartet byr på flere spennende navn som vi bare MÅ undersøke, så vi setter nesa utover mot dalen og Gunhildshelleren.

Selv om vi allerede hadde gått langt og lenger en langt kunne jeg ikke klare å motstå å traske opp til toppen av heia solknipen. For tenk det kan hende det er utsikt der..kevin svarer som han alltid gjør…skal vedde på at du bare ser trær!! Å ja, det gjør jeg som regel,  iallefall i 90 % av tilfellene..men tenk om……

Embla kom som alltid frem før oss, å ble så forbløffet at halen ramla ned Smilefjes som blunker

Her ser vi ned på Bjerland midt i bilde, Mindrebø til høyre, og mindrebøvannet. helt ytterst skimter du mannflåvannet.

Skulle ønsker bilder kunne gi en like stor opplevelse som virkeligheten..men det gjør de da altså ikke!

Endelig ble kevin super fornøyd med mine ekstra turer i villeste skogen Smilefjes som blunker

Så var det neste stopp da, Gunhildshelleren. Spennende med hellere synes jeg, å vi lurte fælt på hva dette navnet kom fra..Men finner ikke noe info rundt dette, Kevins besteforeldre har heller ikke hørt om denne helleren..Så da får man bare fantasere i vei da, om stakkars Gunhild som kanskje er blitt forvist, eller kanskje er en stakkars tjenestepike som føder et barn alene oppe under denne helleren.

God plass var det iallefall.

Så var det å komme seg ned da!! ikke alltid enkelt det når man roter seg ut på et fjell der det er stupbratte skrenter i kilometervis. På vår vandring langs kanten, på jakt etter et sted å komme ned, dukker det plutselig opp en ny utsikt. Dette er indrejordstjønna, denne har vi besøkt på en tideligere tur, men her fikk vi se den fra en litt annen vinkel..Mr Bever synes visst også dette er et fint sted.

Til slutt fant vi en fin sti ned fra fjellet, den er nok gammel siden den ikke er oppført på kartet, men den ledet oss trygt nedover de bratte heiene, å til slutt var vi helt nede ved mindrebøvannet. Å som vi pleier må det fiskes litt sånn på slutten, for å gjøre dagen helt komplett!